Jak začistit overlockový a coverlockový šev

Už je to sice dlouho, ale ještě si vzpomínám, když jsem si pořídila overlock (OL) a lámala si hlavu, jak začistit konec šití, aby se mi šev nepáral. Předpokládám, že i teď mají čerstvé majitelky OL  stejný problém.
Postupů, jak OL steh ukončit, je několik.


Pokud nám OL steh končí v místech, kde ještě budeme švy přešívat, OL steh začisťavat nemusíme. Např. když šijeme kalhoty (kraťasy, tepláky...) a máme sešité boční, vnitřní krokové švy i středový šev - nemusíme začisťovat OL steh ani v pase, ani na okraji nohavic - budeme ještě začisťovat záložky nebo lemovat a tím zašistíme i konce OL švů.




Pokud je ale OL šev v místech, kde už dál šít nebudeme, musíme ho nějakým způsobem zakončit, aby se nepáral. Je celkem jedno, který způsob zvolíme, vyberte si ten, který vám nejlépe vyhovuje nebo se do těch kterých míst hodí.

  • První způsob je zapošití OL řetízku v ruce. Tzn. po dokončení OL švu pokračujeme dál, abychom měli delší "řetízek", se kterým se bude pohodlně pracovat. Řetízek si navlékneme do jehly, zapošijeme (já dvěma uzlíky) a zbytek řetízku protáhneme směrem do OL švu. To proto, aby po odstřižení řetízku netrčely nikde nitky na viditelném místě. 


  • Další způsob můžete např. využít, pokud potřebujete, aby konec OL švu zůstal plošší nebo nemáte dost dlouhý řetízek na zapošití jehlou. Řetízek přiložíme podél OL švu a švem "přiklopíme" směrem ke straně. Přichytíme si to špendlíkem a  rovnostehem z lícu zapošijeme. Zbytek řetízku pak můžeme odstřihnout. Tento způsob zapošití OL stehu můžete vidět u některých triček (mikin atd.) z obchodu.



  • Postup podle MacíkaP je rychlý a dle jejích zkušeností dobře drží. Mě se také líbí. Začnu nejdříve jak zakončit, zdá se mi pak pochopitelnější, jak začít šít a současně začistit.                                   Šev zakončíte tak, že jakmile se dostanete na konec látky, zvednete si patku, sešitý šev si otočíte zpět pod OL a po švu se pár cm vrátíte (jen si dejte pozor, ať si nožem neproříznete ten původní). Pak už jen nitě ušmiknete a je hotovo. No a začínáte obdobně. Nejprve začnete sešívat pár cm směrem k okrajům sešívaných dílů, na konci si zvednete patku, sešívané díly otočíte a pak se po švu vracíte a pokračujete až nakonec sešívaných dílů. Zakončíte tak, jak už jsem napsala. 




  • U dalšího způsobu budeme potřebovat nevypratelné lepidlo na textil. Opět položíme řetízek podél OL švu, zakápneme lepidlem, OL šev "přiklopíme" ke straně a přichytíme špendlíkem až do zaschnutí lepidla. Z rubu pak odstřihneme zbytek řetízku a máme hotovo.
  • Poslední způsob je méně vhodný na viditelné místa - např. okraje oděvů - konce rukávů, lem výstřihu apod. Opět si necháme delší řetízek a pak uděláme na řetízku uzlík co nejblíže k látce. Za uzlíkem řetízek ustřihneme.



Začištění na coverlocku (CL) tolik způsobů nemá, i když by se asi daly vymyslet. Vybírám patrně ten nejběžnější a asi taky nejjednodušší.
Stejně jako u OL, tak kde budeme ještě šít a šev přešívat, nemusíme si se začisťováním lámat hlavu. Např. jsme si přišily záložku na rukávu a teprve pak sešíváme na OL rukávový šev. Budeme tedy zašisťovat na konci rukávu OL šev, ale ne CL šev.....
  • Konec švu na CL šijeme vždy kousek přes jeho začátek (přišíváme např. záložku na dolním okraji trička - šijeme tedy dookola a začínáme a končíme ve stejném místě - tedy lehce přešijeme). Pak vytáhneme látku z pod patky a potáhneme tak, abychom vytáhly pár cm nití. Jehlové nitě si ustřihneme (cca 7 cm od patky) a dál táhneme za látku. Nitě z lícu se samy protáhnou do rubu. V rubu si nitě rozdělíme na dvě části a uděláme dva uzlíky. Zbylé nitě ustřihneme a je hotovo.


4 komentáře:

  1. Moc hezký blog, zatím ho procházím.:-) Chtěla jsem se zeptat, zda by nestačilo při šití jedné věci dokola (např. přebalovací podložky), překrýt začátek švu koncem švu (že by šev neskončil v místě jeho začátku, ale pokračoval cca 5cm dál - těchto 5 cm by byl zdvojený). myslíte si, že by se také páral?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, časem a praním se vám budou ty nitky asi trochu párat - stačí, když ten "osásek" navléknete do jehly a protáhnete kousek po směru tím švem (nemusíte dělat žádný uzlík nic - jen zatáhnout ten konec do švu - já to tak dělám třeba u látkových ubrousků, při lemování plen atd.).....čas to nezabere a nitky se pak v tom OL švu schovají.........
      U CL se zapošít jednoduše nějak musí, přešití nestačí, šev se páře.........
      Jinak moc děkuji za pochvalu blogu, teď mi to trochu vázne, ale zkusím se polepšit :-)

      Vymazat
    2. Děkuji, za superrychlou odpověď :-)

      Vymazat
    3. já teda na plenách jen přešívám, nezačišťuju a zatím se mi nic nepáře

      Vymazat