Lemování lemovačem - jak olemovat roh :-)

Lemovač je bezva pomůcka, pokud šijete deky a lemujete metry či kilometry.......ušetří spoustu času. Lemovač vám proužek, kterým lemujete, založí a pak složí na polovinu a vy přišíváte hotový poskládáný lem bez pracného zažehlování a sežehlování..... .
Chce to trochu cviku, po prvních pokusech jsem ho chtěla zahodit, ale teď už bych ho nedala. Kromě lemování si na něm šiji vázačky, dají se tvořit praporkové a jiné girlandy atd. 

Ale tentokrát to bude o lemování rohů pomocí lemovače. Olemovat roh tak, abyste nemuseli na konci lemované strany výrobku lem střihnout a pak začínat znovu a došívat v ruce, ale abyste to pěkně olemovaly v jednom kroku, či spíše z jednoho kusu proužku.

Šíře lemu záleží na tom, jaký lemovač si zakoupíte - jaká je výsledná šířka lemu, který vytváří. Já mám lemovač na proužek široký 5cm, výstup je 1,5cm široký lem.

Nařežeme si proužky potřebné šíře a sešijeme v jeden pruh (jak to udělat, naleznete zde). 
Připravíme si lemovač, protáhneme proužek lemovačem a ten upevníme před patku. Kousek lemu, který jsme povytáhli z lemovače zastrčíme pod patku a patku spustíme dolů, aby nám proužek - lem - přidržovala. Do lemovače - do lemu - vsuneme lemovaný výtvor a začneme šít. 



Jednou rukou přidržujeme lemované dílo a druhou rukou přidržujeme proužek, aby nám vstupoval do lemovače rovně a nesroloval se. Pokud se to stane, nezbývá než šití přerušit,  vytáhnout vše  ven, vypárat už ušit a začít znovu..... .

Jakmile se při šití dostaneme na roh, došijeme těsně ke kraji a zapošijeme.




Zvedneme patku a lemovaný výrobek táhneme za patkou směrem od stroje, aby se nám vytáhlo cca 15cm lemovacího proužku z lemovače. Horní i spodní nit si ustřihneme a vytáhneme směrem vpravo od patky, aby nám nepřekážely.




Lem "ohneme" přes roh, ten hezky vytvarujeme a z rubové i lícové strany si přišpendlíme lem k výrobku. 





Pak táhneme za opačný konec proužky, aby jsme lem vtáhli zpět přes lemovač a dostali rohový lem zpět pod patku. Jakmile máme roh v místech, kde budeme začínat šít, spustíme patku a vytáhneme špendlíky. 






Začneme šít, zapošijeme a pokračujeme v lemování k dalšímu rohu. 




Takto odšijeme všechny rohy. 




Lemování lemovačem zakončujeme několika způsoby, záleží, který se vám líbí (zde).

4 komentáře:

  1. Zajímavé, kdysi jsem viděla nějaké video a usoudila jsem, že takhle rozhodně ne, že jsem se zažehlovacím udělátkem na šikmý proužek ve výsledku rychlejší jak paní s lemovačem na videu:-) U tebe to vypadá trošku jednodušeji. Dělala jsi s ním např. i předchozí pastelkovník?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Zuzano, ne, pastelkovník jsem tím nelemovala, já mám lemovač na výsledný lem 1,5cm a to je tak na deky, polštářky, prostírání a ubrusy........je docela široký. Pastelkovník jsem lemovala rovně střiženým proužkem, přišila na vnitřní stranu pastelkovníku a z líce pak přišila v ruce matracovým stehem....

      Vymazat
  2. to vypadá dobře! kde se ten lemovač dá koupit? je to připevněné na stroji? nevím jestli bych to na svůj stroj napasovala (mám brother) , díky za odpověď

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dito, lemovač jsem koupila na sici-centrum.cz a je to originál Janome lemovač k odpovídajícímu typu Janome stroje. Jestli se vyrábí i na Brother nevím, ale myslím si, že snad ano....... já myslím, že když se zeptáte, jistě vám na tom e-shopu odpoví, pan Radovský je velmi ochotný. Ten můj typ lemovače se upevňuje pomocí tří šroubů, ale je to velmi rychlé......... Mějte se krásně, Táňa

      Vymazat