Volné quiltování - meandry

Kdo občas (nebo často) šije patchwork či něco jiného, kde je třeba výsledný vzhled šitého výrobku nějak vylepšit, jistě už slyšel o quiltování - prošívání. Na přání vkládám můj nejoblíbenější a velmi jednoduchý vzor, a to meandry.

Volné prošívání - "volné" je myšleno tak, že vypnete spodní zoubky (při normálním šití vyjíždějí ze stehové desky a posouvají šitou látku) a prošívanou látkou volně posouváte tak, jak chcete. Tímto způsobem můžete prošívat jakýmkoliv směrem, jakýmikoliv obrazci, můžete "psát"...... Chce to trochu zručnosti, správnou patku a nit, která se nebude trhat.  Vzory i písmo vždy lépe vyniknou na "sendviči". Kdo šije patchwork ví, kdo ne, tak sendvič vznikne se svrchní (lícové) látky, výpně (vatelín, termolín, duté vlákno) a spodní (rubové) látky. U patchworkových přehozů je vzhled i té spodní látky důležitý, u  výtvorů, kde je ve výsledku tato vrstva skryta, můžete použít nějakou levnější bavlnu......... . Já u přehozů a dek nahrazuji výplň a spodní vrstvu wellsoftem, který je heboučký a příjemný a z pouhého přehozu je rázem efektní deka.
Je důležité sendvič dobře pospojovat, aby se pak jednotlivé vrstyv při prošívání nerozjížděly a látky nekrabatily....... Na to lze použít špendlíky, splinty, lepidlo ve spreji (ale pozor, mohou se pak trhat nitě), sendvič sestehovat.....jak kdo je zvyklý.

Prošití tzv. meandry je efektní a jednoduché.








Pokud máte něco, co by se hodilo trochu vyzdobit, připravte si to do podoby sendviče. Potřebujete ještě látací (quiltovací) patku. Ta může být plastová, kovová nebo kombinace obojího. Většinou je ve výbavě stroje. 




Pak nitě - ty musí být dostatečně pevné, aby se netrhaly. A také pěkné, přeci jen, budou kromě prošití, také zdobit. Hezké jsou lesklé PES nitě, žíhané nitě určené k prošívaní, ale prošijete i s obyčejnými, pokud jsou kvalitní. U některých zdobných nití si dejte pozor na to, aby byly vhodné ke strojovému šití (mohou být určeny pouze pro ruční prošívání). Spodní nit - pokud bude i spodní část výrobku vidět, vyberte takovou nit, která bude zdobit, ne kazit výsledný vzhled.

Takže máme sendvič, navlečené nitě a nasazenou látací patku. Na stroji vypneme spodní podávání - zasuneme zoubky pod stehovou desku. Obvykle je na to tlačítko na přední nebo boční straně stroje a je označené (na fotce jsou zoubky ještě v poloze zapnuto, při volném quiltování musí být ale vypnuté). Jehlu máme ve střední poloze, nastavený rovný steh. Šířka stehu je nepodstatná, délku stehu regulujeme sami rychlostí posouvání látky pod patkou.



Nasuňte si sendvič pod patku, tu spusťte dolů (nikdy nedoléhá pevně na látku jako patka při normálním šití - na fotce to nejde moc vidět......).



Prvních několik stehů udělejte na jednom místě, aby se vám pak steh nepáral. Pokud máte volbu polohy jehly dolů, tak si ji zapněte, bude se to hodit - když přestanete šít, jehla vám zafixuje sendvič a až začnete znovu šít nestane se vám, že látka ujede a vznikne nějaký nepěkný zub. Při prošívání volně pohybujte celým sendvičem v požadovaných směrech. Časem vychytáte rychlost šití i pohybování látkou, aby byly stehy pěkně pravidelné a pokud možno stejně dlouhé.

Pokud vám spodní nit vylézá nahoru, povolte napětí horní nitě. Pokud se naopak dělají na spodní straně sendviče kličky z horní nitě, její napětí utáhněte. Provazovat by vám to mělo nejlépe uprostřed sendviče. Doporučuji nastavit na nějakém zkušebním kousku, abyste pak nemuseli párat nebo si nezničili nějaký hezký výtvor.




Musím upozornit na to, že kdo by se rozhodl pro prošití velké deky či přehozu a má klasický šicí stroj s krátkým ramenem, tak se to bude dělat špatně, protože pro volný pohyb s látkou nebude místo.

Nebojte se toho, že zpočátku nebudou třeba vámi šité tvary až tak vzhledné. Chce to trochu cviku a budete quiltovat krásnými oblými křivkami :-) Na videu krátká ukázka meandrů - doporučuji pro začátečníky.

8 komentářů:

  1. Krásná a inspirativní reportáž:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Taf, je to naprosto super. Ještě by mě zajímalo, odkud začínáš kviltovat - od aplikace, rohu, nebo "odněkud" jedno odkud? A vypadá to teda skvěle!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) No začínám jak kdy. Když prošívám něco menšího, nebo alespoň menší části na jinak velkém quiltu, tak klidně někde na kraji a končím taky na kraji a nejde pak vidět začátek ani konec a je to pěknější. U velkých kousků se musí začít uprostřed a postupovat směrem ke krajům, protože se při prošívání obvykle látky přeci jen trochu posunou, tak aby se to pak v krajích jen ořízlo (ty přebytky látek či nerovnosti, které vzniknou). Kdyby jsi prošívala velký kus od kraje do středu, tak se ti může stát, že pak uprostřed quiltu budeš mit nevzhlednou bouli látky, se kterou už nepůjde nic udělat......... Takže jak kdy a co prošívám :-) U tohoto sedáku jsem začínala mezi lístky jedné z kytek a končila na kraji......

      Vymazat
  3. Ahoj Tafano, zkoušela jsem quiltovat, ale na spodní vrstvě se mi dělají občas očka a uzlíky. Jak se mají správně nastavit napětí nitě (větší, menší, normální) a jaká má být šířka stehu? Vadí, když mám horní a spodní nitě jiné? Nahoře mám různé barvy a ne vždy stejnou značku, u normálního šití je to bez problémů.
    Díky
    Susu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Susu, tak jiné typy nití by vadit neměly - mému stroji je to teda jedno. Obvykle mám horní lesklou žíhanou Brildor a dole mám ASPO nebo Unipoly. Paseku mi to nedělá, ale každý stroj je trochu jiný.... Jestli se ti dole dělají očka z horní nitě, pak utáhni horní nit. Mělo by to provazovat +- uprostřed ve tkanině nebo alespoň tak, že se ti to bude ještě z obou stran líbit. Já s napětím nití moc nešteluju, šiji buď na stejné napětí jako obvykle, mě spíše vylízá nahoře spodní nit a tak napětí horní nitě trochu povolím.......Jinak s tím nedělám nic, ale zase záleží na tom, co šiji, určitě by se našlo něco, kde bych musela poštelovat více...... Stačí mi ale regulovat napětí horní nitě, na spodní nešahám. A šířka stehu? Tomu úplně nerozumím, protože při volném quiltu šiju rovným stehem a šířka stehu je tím pádem bezpředmětná (vzhledem k látací patce mám jehlu v poloze uprostřed). A jestli myslíš délku stehu, tak jakmile vypnu spodní podávání, tak délku stehu reguluji posuvem látky rukama (posouvám rychleji = delší stehy, pomaleji = kratší stehy), na displeji stroje mi u délky stehu svítí nuly. Snad jsem aspoň trochu pomohla. Ještě mě napadá, někdy hodně zlobí, slepíš-li sendvič lepidlem ve spreji, to se pak nejen cuchá nit, ale i hodně trhá a někdy mi to dělá u nažehlkovacích výztuh, pokud je mám uprostřed sendviče......ale jak z tohohle ven, na to jsem ještě nepřišla...nedělá mi to akorát pokud použiji lepidlo na wellsoft. Zkoušej, uvidíš. co na to stroj.....Přeji hezké šití, Tafana

      Vymazat
    2. díky, tak problém bude asi v tom lepidle, lepila jsem to opravdu důkladně, nerada špendlím.... no už to mám rozdělané od loňského podzimu, tak to snad do vánoc konečně dodělám...

      Vymazat