Pánská softshellová bunda s kapkou elegance

A zase něco pro pány. Softshellová bunda, ne úplně sportovní. U této bundy najdete mimo jiné postup na kapsy s jednou výpustkou, na rukávy v rukávu a "nesportovní" zakončení rukávů a také na přinechané překrytí zipu.


Na tuto bundu jsem použila střih č. 135 z Burdy 3/2003. Je to střih na parku, ale po menších úpravách je z toho elegantní bunda či bundo-kabát..... . Vlastně nevím, jak to nazvat. A jen tak mimochodem - z letního softshellu se mi šije velmi dobře, začátečníkům vřele doporučuji.



Potřebujeme: Softshell, látku na kapsové váčky, "patenty a kousek úpletu na "rukáv v rukávu", kousek vlizelínu, podšívku do kapuce, knoflíky, kostěný zip, kontrastní nit, patku na šití knoflíkových dírek. A běžné šicí potřeby. Snad jsem na nic nezapomněla. Snad jen na taháček na zip a nažehlovačky, ale to není podmínkou.

  • Připravíme si střih, uděláme potřebné úpravy, vše  nastříháme či nařežeme a pustíme se do šití. 
  • Začneme předními díly. Sešijeme členící švy předních dílů a prošijeme.
  • Vyznačíme si umístění kapes. Prostehujeme a z rubu si přižehlíme vlizelínový proužek.



  • Připravíme si výpustky. Pokud bude výsledná výpustka např. 2 x 20cm, uřízneme si pruhy široké 5,5 x 23 cm. Sestehujeme složené podélně na polovinu.



  • Připravíme si kapsové váčky. Střih si odměříme až po zakreslení průhmatů kapes na předních dílech bundy. Kapsové váčky nám musí sahat až pod zip a dolů do dolní záložky - tam později okraje kapsových váčků schováme.
  • Od hrany výpustky odměříme přesně  šíři výpustky (2 cm) a zakreslíme si na výpustku linku. Výpustky našpendlíme  stykovými liniemi na vyznačené kapsy.


  •  Z druhé strany průhmatu našpendlíme kapsový váček (díl ze softshellu).


  • Výpustku i kapsový váček přišijeme po delších stranách průmatu. Musíme být přesní na začátku i konci nesmí přesahovat ani chybět žádný steh.



  • Zakreslíme si prostřihnutí průhmatů a prostřihneme. Na horním i dolním konci do "trojúhelníčků", stříháme až ke švu, ale nesmíme prostřihnout!



  • Kapsový váček i výpustku protáhneme na rub předního dílu a přišpendlíme. Opatrně přes látku sežehlíme.





  • Připravíme si druhou polovinu kapsového váčku (použila jsem tenké plátno). Přišijeme ji na švový přídavek výpustky, těsně vedle sesazovacího švu výpustky. Pozor, ať nepřichytíme i něco jiného!












  • Obě poloviny kapsového váčku položíme na sebe. Srovnáme a na krátkých koncích přišijeme výpustky na "trojúhelníčky" prostřiženého průhmatu.




  • Zvedneme kapsové váčky, položíme na protilehlou stranu a z líce prošijeme výpustku.





  • Pak si kapsové váčky srovnáme zpět do výsledné pozice a prošijeme okolo průhmatu. Tohle štepování dělat nemusíme, ale mě se to líbilo :-).



  • Kapsové váčky sešpendlíme, upravíme si jejich tvar a velikost a nahoře a dole začistíme vše, co nebude schované pod zipem nebo v dolní záložce.

 

  • A kapsy máme z velké části hotové. Při prošívání zipu a záložky pak přichytíme a sešijeme ještě nezašité okraje kapsových váčků. Ale to později.


  • Sešijeme členící švy na zadním díle, ramenní švy a z líce prošijeme. Sešijeme boční švy a také prošijeme. Pokud chceme a máme, nezapomeneme do bočního švu všít štítky pro údržbu či logem.




  • Připravíme si svrchní část kapuce ze softshellu, díly sešijeme a z líce prošijeme.



  • Kapuci všijeme do výstřihu. Švové přídavky na začátku a konci švu nastřihneme cca 1,5cm od předního kraje a rozevřeme (abychom pak při všívání zipu a prošívání neměli v těchto místech příliš mnoho vrstev softu). Ostatní švové přídavky sklopíme do kapuce a z líce prošijeme (já na prošití zapomněla, takže na fotkách je až později.......a pak už se mi to štepovalo hodně špatně :-D).


  • Tak a protože je to bunda s přinechaným překrytem zipu (nevím, jak se tomu odborně říká, profíci budou vědět). Tahle část bundy mi dala nejvíce zabrat. Nikdy jsem přinechaný překryt nešila, strávila jsem fůru času nad tím, než jsem vůbec přišla na jakýsi postup, který ani nevím, jestli je dobrý, ale ve výsledku to vyšlo, tak snad jsem to úplně nezkonila. Pokud se to dá ušít jinak a snadněji, budu ráda za odkaz či tip, jak na to. Teď bude následovat delší pojednání, ale snad to bude pochopitelné.....
  • Nejdříve si pořádně - a to už ve střihu - vyznačíme střed předního dílu. Tedy kde je ve výsledku zip. Musíme se rozhodnout, jak široký bude překryt, od toho vypočítáme přídavky - já se rozhodla pro 3 cm překryt. Od střední linie jsem k pravému přednímu dílu přidala 1,5 cm - vlastně jen jako švový přídavek na přišití tkanice zipu. Na levé straně musíme přidat 4,5 cm. 1,5 cm proto, aby překryt přesahoval o 1,5 cm zip (bude přesně pod středem překrytu) + 3 cm , které založíme do rubu a pokryjeme tak celou šíři překrytu z jeho spodní strany. No, nevím, jestli jsou ty moje výpočty srozumitelné........ Snad ano. Když jsem díly stříhala, střihla jsem oba stejně s tím větším přídavkem vypočítaným pro levou stranu, až jsem se dostala ke všívání zipu, tak jsem teprve přebytečné 3 cm na pravé straně odřízla. Nesmíme zapomenout přidat také na kapuci - ale tady nám bude stačit 1,5 cm na obou stranách, později zjistíme proč.
  • Teď si můžeme díly na předních okrajích začistit. V místech stykových linií kapuce a předních dílů nezapomeneme podržet rozevřené švové přídavky. 


  • Na zipu i bundě si uděláme několik horizontálních značek, abychom zip všili stejně na obou stranách a někde nám to neujelo. 


  • Začneme šitím zipu na levé straně. Bude to trochu složitější. Zipovou tkanici si přistehujeme, v dolní části od hrany budoucí záložky, tu tentokrát hned nezaložíme a necháme zatím volně. U kapuce si zip zkrátíme nebo ohneme v potřebné délce, cca 1,25 cm od horního okraje. 
  • Připravíme si vnitřní díl kapuce. Líc na líc si položíme díly kapuce na sebe. Pozor! Vnitřní díl kapuce je na předním okraji levého dílu o 3cm kratší - je to v pořádku, nelekejte se. Viz foto.




Díl vnitřní kapuce je kratší.
  • Na stykových liniích kapuce a předního dílu si ohrneme švový přídavek vnitřního dílu kapuce (na fotkách to nejde dost dobře vidět) směrem nahoru, do kapuce. To proto, že až budeme kapuci kolem krku začišťovat, potřebujeme mít švový přídavek schovaný.... .


  •  Zip přišijeme těsně vedle zoubků.

Tady jde podhrnutý švový přídavek kapuce vidět


  • Srovnáme si oba díly kapuce hezky na sebe, automaticky se nám to na levém předním dílu ohne v místech hrany budoucího překrytu. Díly kapuce k sobě přišpendlíme a sešijeme. Dáváme pozor, abychom nepřichytili konec zipu, který už máme na předním díle přišitý.




  • Kapuci v místech zaoblení na několika místech nastřihneme, aby nám pak v kraji "netáhla". Pak vsuneme vnitřní část kapuce do vnějšího dílu.




  • Tak. A teď se vrátíme k dolnímu konci zipu.
  • Překryt v místě hrany (3 cm) otočíme rubem ven, zipem dovnitř. Těsně pod zipem vodorovně  (ve výšce dolního okraje záložky) prošijeme.

  • Otočíme lícem ven, vytlačíme růžek a záložku hezky srovnáme pod zip. Roh záložky můžeme odstřihnout nebo (jako na fotce, viz níže) ohnout do rohu bundy.



  • Tady nám i po závěrečném prošití celé bundy zůstane nepřišitý kousek zipu, na jeho úplném konci. Nezapomeneme to přišít, nejlépe v ruce, aby z líce nebylo nic vidět.


  • Teď můžeme všít i pravou polovinu zipu. Připravíme si podkryt a  přistehujeme stejně jako u jiných bund. V dolním okraji přes konec zipu ohrneme záložku rubem ven, na horním okraji kapuce (na stykové linií vnitřního a vnějšího dílu kapuce) zip v potřebné délce zkrátíme nebo "ohneme". Zip přišijeme těsně vedle zoubků.





  • Pokud nám po zapnutí zipu vše hezky "lícuje", pochválíme se :-D. Nezapomeneme zkontrolovat i dolní okraj - pokud nám jedna nebo druhá strana "ujela" - upravíme to. Nejlépe na té straně, kde se nám lépe šilo.
 
  • Podhrneme švový přídavek vnitřního dílu kapuce a matracovým stehem přišijeme na sesazovací šev ve výstřihu.

  • Už nám chybí jen rukávy a závěrečné prošití celé bundy.
  • Začneme se šitím rukávů. Připravíme si všechny potřebné díly. Softshellové rukávy, manžety z patentu, kousek úpletu a pak pásky na dozdobení a případné utažení rukávů. A samozřejmě knoflíky.
  • Připravíme si pásky na rukávy. Výsledná šířka těchto je 3,5, řezala jsem tedy pruhy široké 5cm. Softshell je jen shora, druhou vrstvu tvoří černé plátno, aby nebyla pásky moc tuhé. Pásky lícem k líci sešijeme, sestřihneme růžky, obrátíme lícem ven, sežehlíme a v kraji prošijeme. Pak si zakreslíme knoflíkovou dírku a pomocí patky na šití knoflíkových dírek ji vyšijeme.




  • Teď si připravíme vnitřní rukáv s patentem. Potřebujeme softshellový díl + úpletový díl + patent. Úpletový díl a patent jsou po sešití stejně dlouhé jako ten softshellový.



  • Úpletové díly i patenty sešijeme.




  • Patent otočíme rubem dovnitř přesně v polovině a schováme tak všechny švy.


  •  Sešijeme patent s úpletovým dílem dohromady. Patent musíme hodně natahovat, protože jeho obvod je menší než je u úpletového dílu.




  • Sešijeme vnitřní softshellové díly.


  • Úpletovou část rukávu vsuneme líc na líc do softshellové části - širší části k sobě a sešijeme.









  • Na vnějším softshellovém díle si odměříme záložku a místo, kde chceme všít pásek. Pásek přišpendlíme. Pokud budeme přišívat knoflíky strojově, uděláme to teď, dokud nemáme sešitý rukáv, bese nám to dělat mnohem lépe.


  •  Rukávy sešijeme a všijeme do průramků.



  • Teď si nasuneme vnitřní rukáv na vnější. a v kraji sešijeme softshellové části k sobě. 

  • Jen pro ilustraci - vznikne mám extra dlouhý rukáv, složený z vnější softshellové části, vnitřní soft části, úpletu a patentu.



  •  Švové přídavky mezi softovými částmi si můžeme rozžehlit a vnitřní rukáv vtáhneme dovnitř.



  • Vnitřní rukáv si přistehujeme. Celý rukáv obrátíme rubem ven. Krokvičkovým stehem přišijeme vnitřní rukáv k vnějšímu . Dáváme pozor, ať se neprošijeme na lícovou stranu.









  • A i rukávy máme hotové. Stačí prošít bundu kolem zipu a přišít záložku.
  • Bundu si otočíme rubem nahoru a srovnáme si kapsové váčky. Jejich přední okraj našpendlíme pod zip, volný spodní okraj pod dolní záložku.









  • Vše, co budeme prošívat si nastehujeme, u prošívání se nám více než nehodí, když nám něco ujede a musíme někde navazovat, přerušovat šití a pod. zejména v přední části okolo zipu to pak jde hodně vidět. Já, pokud se mi něco takového "povede" raději šev vypářu a šiji znovu.




  •  Vše, co jsme chtěli, prošijeme.



  •  No, a máme hotovo! Hurá! To chce něco jako odměnu :-)


P.S. Až budete dílko fotit, pokud je třeba, vyžehlete, rozžehlete, upravte......Já to tady zapomněla a na překrytu zipu to jde vidět.....

















12 komentářů:

  1. Vypadá skvěle. Něco takového by se mi líbilo pro manžela. Neměla bys náhodou (klidně i časem) fotku na těle? Moc by mě zajímalo, jak střih sedí na těle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, mohla jsem ti vyfotit na manželovi, ale už ji nemám doma. Pokusím se získat fotku od majitele......ale asi to bude na dýl...... Ale na mém muži vypadla velmi dobře, až mě to nalomilo, že bych mi taky ušila :-D

      Vymazat
  2. Ta je uzasna! A navod je vyborny, jsem za nej moc rada :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Úžasné. Môžem poprosiť a spýtať sa, aký máte overlock?? Ďakujem Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, dobrý večer, omlouvám se, že píši až teď. Já šiji na Singeru, ale není to typ z LIDLu. Výhodou je štíhlá patka, pod kterou jde krásně vidět a lépe se manipuluje s látkou. Ještě mám vyzkoušený Bernette 610D, krásně šije, jen obsluha oproti Singeru komplikovanější (mám na mysli typy stehů, občas je nutné použít šroubováček, což u Singeru není, vše jen šoupátka nebo kolečka), patka je veliká a oproti Singeru nemá volné rameno. Poslední dvě věci mi vadí. Když zkoušely oba stroje začátečnice z kurzu, všechny chtěly později šít na Singeru...... Já mám Singer OL cca 10 let, celou dobu šiji bez broušení nožů - a to jsem překrojila pár špendlíků a bez nutnosti servisu. A pokud by mi stroj nespadl, asi by ještě bez servisu ještě vydržel......... Takže můj favorit je jasný. Ovšem je to stroj kupovaný před 10 lety, nakolik se za tu dobu změnila jejich kvalita.......nevím. Mějte se krásně a šťastnou ruku při výběru. Táňa

      Vymazat
  4. Dobrý den, mohu se zeptat kolik času Vám zabere šití takovéto bundy? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, teď jsem dlouho bundu nešila, tak Vám asi nejsem schopná říct přesný počet hodin....ale dlouho :-) Jsem pomalá, dlouho přemýšlím co a jak ušiji, hodně stehuji, abych nemusela párat a měla vše přesné, šiji jen večer.....spoustu času - možná více než samotným šitím - strávím přípravou střihu, stříháním a pokud je na bundě prvek, který jsem ještě nešila, tak promýšlením jak na to, aby to trochu vypadalo. takže hrubý odhad cca 5 - 7 večerů? No, nic moc, viďte? :-D Pěkný den, Táňa

      Vymazat
    2. No je to makačka :). Děkuji za odpověď. Adéla

      Vymazat
  5. Hezký večer, krásná bunda! Chtěla bych si teď šít kabátek a líbí se mi ty rukávy, ale popravdě úplně nechápu, jak je tam uchycený ten vnitřní soft. Mohla byste mi to vysvětlit "jako pro blbce"? :D bude to můj první velký projekt a ráda bych to měla také tak vymazlené. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den,chtěla jsem se zeptat, z jakého softshellu jste bundu šila (vodní sloupec aj.) a kde je podle Vás nejlepší kupovat materiály-konkrétně softshell? Ptám se jak na kvalitu tak na dobrou cenu. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, myslím, že softy, které mám doma jsou 10:3 a 10:5. A kde kupovat? záleží co chcete, jestli jednobarevný nebo vzorovaný a popřípadě jak vzorovaný. Nabídka softshellu na e-shopech je velká, na vyloženě nekvalitní jsem nenarazila. A cena - no rozdíly jsou, ale pokud víte, co konkrétně chcete, tak z těch několika obchodů, které Vámi požadovaný soft nabízejí, už si asi vyberete pro vás nejpřijatelnější cenu. I poštovné se může hodně lišit. Já žádný extra oblíbený obchod nemám...... T.

      Vymazat